Bok
Thunberg, G., Carlstrand, A., Claesson, B., & Rensfeldt Flink, A. (2011). KomIgång – en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd.
Beställ boken på flera språk:
- På svenska, engelska och norska: Beställs via Dart, specialistenhet för kommunikationsstöd och digital delaktighet, Västra Götalandsregionen: https://www.vgregion.se/ov/dart/dart/bestallningar/
- På danska: Beställs via hemsidan https://www.densocialevirksomhed.dk/komcentret/professionelle/Sider/Bestil-KomIgang.aspx
- På arabiska: Beställs via e-post till lenabackstig@yahoo.se
- På kroatiska (kan läsas även av de som pratar bosniska och serbiska): Beställs via e-post till kruselj@gmtk.net eller via hemsidan http://www.gmtk.hr/web/index.asp?str=516707
Uppsatser
- Wagersten, E. (2023). ”Man tänker AKK mycket mer efter utbildningen” –
intervjuer med LSS-personal som deltagit i KomBo –
en utbildning om kommunikationsstöd. - Nordlund, H. (2021). Upplevelser av tre AKKtiv-kurser. En intervjustudie med kursledare
- Heidenberg Sjögren, G., & Skorka, S. (2020). Föräldrars upplevelser av KOMiTID : En analys av föräldrars nöjdhet efter tidig intervention.
- Kjellberg, S. (2019). Föräldrars förväntningar inför och åsikter om AKKtiv KomIgång – en kurs om kommunikation och kommunikationsstöd.
- Cacaj, G., & Riese, C. (2013). Pilotutvärdering av KomHem: En studie av deltagares och kursledares upplevelser av en fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar
- Paulsson, I. (2011). Interaktionsbedömning vid kommunikativ funktionsnedsättning – Översättning, prövning och utvärdering av ett verktyg för bedömning av interaktion mellan barn med kommunikativ funktionsnedsättning och deras föräldrar
- Erixon, E., & Wennerberg, M. (2011). Erfarenheter och behov hos flerspråkiga föräldrar till barn med kommunikationssvårigheter som gått KomUng kommunikationskurs
- Wendin, H. (2010). KomRett
- Ateva, C., & Sjöström, P. (2010). AKKTIV-KomIgång inom barnlogopedi: pilotutvädering av en utbildning till föräldrar som har barn med svår språkstörning
- Lennartson, E., & Sörensson, K. (2010). Föräldrars sätt att kommunicera med sina barn före och efter KomIgång-kommunikationskurs
- Callenberg, A., & Ganebratt, P. (2009). Utvärdering av AKKTIV föräldrautbildning: föräldrars bedömningar av barnens kommunikativa utveckling
- Andersson, M. (2009). Utvärdering av AKKTIV KomIgång – en studie av föräldrars och kursledares upplevelser av en kommunikationskurs
- Almsenius, E., & Karlsson, L. (2008). EFFEKTIV – Ett instrument för bedömning av kommunikativ stil hos föräldrar till barn med omfattande kommunikationssvårigheter
- Carlsson, L., & Eriksson, A. (2008). Utvärdering av KomIgång-kartorna – Föräldrars upplevelse och användning av ett kommunikationshjälpmedel under en föräldrautbildning
- Karlsson, E., & Melltorp, M. (2006). Utvärdering av AKKTIV – Tidig intervention till föräldrar som har barn med omfattande kommunikationssvårigheter
Presentationer
- Presentation av AKKtiv-projektet på ISAAC-konferensen i Barcelona 2010
- Presentation av AKKtiv-projektet på ID-dagarna 2010
- Presentation av AKKtiv-projektet på ID-dagarna 2009
Vetenskapliga publikationer
- Backman, E., Åsberg, J., & Thunberg, G. (2023) Parental perceptions of social life before and after attending a parent training program for children with complex communication needs: the ComAlong example, Augmentative and Alternative Communication, DOI: 10.1080/07434618.2023.2262036
- Wallin, S., Hemmingsson, H., Thunberg, G., & Wilder, J (2023). Turn-taking and communication modes of students and staff in group activities at non-inclusive schools for students with intellectual disability, Augmentative and Alternative Communication, DOI: 10.1080/07434618.2023.2243517
- Rensfeldt Flink, A., Broberg, M., Strid, K., Thunberg, G., & Åsberg Johnels, J. (2022) Following children with severe or profound intellectual and multiple disabilities and their mothers through a communication intervention: single-case mixed-methods findings, International Journal of Developmental Disabilities, DOI: 10.1080/20473869.2022.2031778
- Fäldt, A., Fabian, H., Thunberg, G. & Lucas, S. (2020) “All of a sudden we noticed a difference at home too”: parents’ perception of a parent-focused early communication and AAC intervention for toddlers, Augmentative and Alternative Communication, DOI: 10.1080/07434618.2020.1811757
- Rensfeldt Flink, A., Asberg Johnels, J., Broberg, M., & Thunberg, G. (2020). Examining perceptions of a communication course for parents of children with profound intellectual and multiple disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, DOI: 10.1080/20473869.2020.1721160.
- Broberg, M., Ferm, U., & Thunberg, G. (2012). Measuring responsive style in parents who use AAC with their children: Development and evaluation of a new instrument. Augmentative and Alternative Communication, 28(4), 243–53. DOI:10.3109/07434618.2012.740686.
- Brouwer, C. E., Day, D., Ferm, U., Hougaard, A.R., Hougaard, G. R., & Thunberg, G. (2011). Treating the actions of children as sensible: Investigating structures in interactions between children with disabilities and their parents. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 2, 153-182.
- Ferm, U., Andersson, M., Broberg, M., Liljegren, T., & Thunberg, G. (2011). Parents and course leaders’ experiences of the ComAlong augmentative and alternative communication early intervention course. Disability Studies Quarterly: Mediated Communication, 31(4) http://dsq-sds.org
- Jonsson, A., Kristoffersson, L., Ferm, U., & Thunberg, G. (2011). The ComAlong communication boards: Parents’ use and experiences of aided language stimulation. Augmentative and Alternative Communication, 27(2), 103-116.
Rapporter
Föräldrar till blinda barn på tidig utvecklingsnivå, i åldern 0-18 år, deltog i en föräldrautbildning för att få verktyg som stöttar barnets kommunikation. Utbildningen baserades på AKKtiv KomIgång samt boken ”Samspråk”. Stor vikt lades vid gemensamma diskussioner. Barnens habiliteringsmål inom området kommunikation och samspel, med fokus på att knyta målen till det som gåtts igenom under utbildningen, diskuterades. Föräldrar och personal upplevde det som mycket positivt att träffa andra med barn i samma smala målgrupp och att utbildningen var innehållsmässigt riktad till målgruppen.