Förälder till barn i väntan på insats
KomIgång online är ett digitalt stödprogram på 1177.
Det passar dig som förälder som fått remiss från BVC till logopedmottagning, barnneuropsykiatrisk mottagning eller liknande mottagning för utredning och vidare insatser kring kommunikation och samspel.
Det passar också för dig som går en föräldrautbildning KomIgång på till exempel habilitering eller logopedmottagning.
Om du vill få tillgång till KomIgång online, kontakta din vårdgivare inom barnhälsovård, barnlogopedi, barnneuropsykiatri eller habilitering.
Informationsfilmer om KomIgång online
Här kan du se välkomstfilmen för KomIgång online. Filmen finns på arabiska, somaliska och svenska.
Om KomIgång online
När du som förälder fått tillgång till KomIgång online kan du på egen hand lära genom att se film, läsa och lyssna på poddar med experter och andra föräldrar. Du som förälder lär dig om strategier och olika sätt att kommunicera för att hjälpa ditt barn att kommunicera mer.
Lära på egen hand
KomIgång online ska förbereda dig inför kommande utredning och insatser och ge dig något att prova medan du väntar. KomIgång online har inget interaktivt moment med vårdgivare och anpassas inte efter ditt barn.
Vilka språk finns KomIgång online på?
KomIgång online finns på svenska, somaliska, arabiska och engelska. Informationsblad och filmer finns på alla dessa språk.
Animerade filmer – barn
Här hittar du alla animerade filmer som är framtagna i KomIgång online.
-
Animerade filmer – barn
-
Somaliska: Skillnaden mellan prat, språk och kommunikation -
Somaliska: Alla barn är olika -
Somaliska: Steg 1 – Spontana handlingar -
Somaliska: Steg 2 – Medvetna handlingar -
Somaliska: Steg 3 – Medveten kommunikation -
Somaliska: Steg 4 – Symbolkommunikation -
Somaliska: Steg 5 – Symbolkombination -
Somaliska: Relationens betydelse -
Somaliska: Du kan göra skillnad -
Somaliska: Uggla -
Somaliska: Räva -
Somaliska: Häng på -
Somaliska: Plocka in -
Somaliska: Locka fram -
Somaliska: Leka på barnets villkor -
Somaliska: Mer om lek -
Somaliska: Kommunikationsstöd -
Somaliska: Testa själv -
Somaliska: Att sova -
Somaliska: Att komma hemifrån -
Somaliska: Tecken och bilder i vardagen -
Somaliska: Att leka med andra barn -
Somaliska: Att äta -
Somaliska: Att vara ute bland folk -
Svenska: Skillnaden mellan prat, språk och kommunikation -
Svenska: Alla barn är olika -
Svenska: Steg 1 – Spontana handlingar -
Svenska: Steg 2 – Medvetna handlingar -
Svenska: Steg 3 – Medveten kommunikation -
Svenska: Steg 4 – Symbolkommunikation -
Svenska: Steg 5 – Symbolkombination -
Svenska: Relationens betydelse -
Svenska: Du kan göra skillnad -
Svenska: Uggla -
Svenska: Räva -
Svenska: Häng på -
Svenska: Plocka in -
Svenska: Locka fram -
Svenska: Leka på barnets villkor -
Svenska: Mer om lek -
Svenska: Kommunikationsstöd -
Svenska: Testa själv -
Svenska: Att sova -
Svenska: Att komma hemifrån -
Svenska: Tecken och bilder i vardagen -
Svenska: Att leka med andra barn -
Svenska: Att äta -
Svenska: Att vara ute bland folk
-
Informationsmaterial KomIgång online
Här hittar du informationsmaterial och studier för KomIgång online.
Är du behandlare och starar upp programmet för föräldrar hittar du mer information här: KomIgång online – Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen
-
Informationsmaterial KomIgång online
-
KomIgång online – Informationsblad till föräldrar, svenska 533.1 KB -
KomIgång online – Informationsblad till föräldrar, engelska 551.01 KB -
KomIgång online – Informationsblad till föräldrar, arabiska 519.72 KB -
KomIgång online – Informationsblad till föräldrar, somaliska 467.67 KB -
Sammanfattning av artikel om KomIgång online 2024 117.24 KB -
Delrapport och lärdomar från implementering av KomIgång online – ett stödprogram i 1177 för vårdnadshavare till barn med kommunikationssvårigheter 2023-12-28 238.73 KB -
Introducing a self-managed early communication resource for parents A mixed methods feasibility study of the Swedish ComAlong online 1845.23 KB
-
Vad skiljer KomIgång online från andra AKKtiv-insatser?
Det som skiljer KomIgång online från andra AKKtiv-insatser är att den enbart är digital och inte anpassas till den enskilda familjen.
Vid en AKKtiv-insats på plats får föräldern:
- individuell feedback och coaching kring sitt barn. Detta får föräldern när hen visar film på sig och sitt barn alternativt berättar om sitt barn utifrån hemuppgifterna.
- möjlighet att ställa frågor och få svar kring sitt barn.
- träffa andra föräldrar i liknande situation och har möjlighet att utbyta erfarenhet och få tips från varandra.
Många AKKtiv-insatser på plats innehåller ett lektillfälle på mottagningen eller ett hembesök där förälder får prova strategier och AKK tillsammans med sitt barn och utifrån det få direkt coaching och vägledning från AKKtiv-vägledare.
AKKtiv-vägledare kan också använda KomIgång online som komplement till andra insatser eller som en del i föräldrautbildning. KomIgång online ska inte ersätta AKKtiv-insatser på plats, men för enstaka föräldrar som har svårt att ta del av erbjudna insatser kan KomIgång online vara ett viktigt alternativ.
Forskning om KomIgång online
KomIgång online har utvärderas genom en första forskningsstudie.
Backman, E., Miniscalco, C., & Thunberg, G. (2024). Introducing a self-managed early communication resource for parents – A mixed methods feasibility study of the Swedish “ComAlong online.” Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 1–13. https://doi.org/10.1080/17483107.2024.2398606
I studien sammanställs resultat från enkätfrågor ställda före och efter insats, en utvärderingsenkät samt intervjuer med 8 föräldrar. Totalt finns uppgifter från 71 föräldrar.
Flertalet föräldrar anser att de ändrat sitt sätt att kommunicera med barnet och att detta lett till mer samspel med barnet och i flera fall också utveckling hos barnet. Föräldrarna tyckte att innehållet oftast var relevant och att det var mycket bra med en digital resurs som gick att använda när de hade tid. Samtidigt efterlyste nästan samtliga möjligheten att få kontakt med experter respektive med andra familjer i liknande situation.
I diskussionen betonas vikten av fortsatt forskning då data saknas från familjer som inte fullföljt. Således behövs studier som fokuserar dessa familjer och hur digitala självmanövrerade insatser kan anpassas för att fungera.
Nedan under hittar du en längre svensk sammanfattning samt artikeln.
Ytterligare forskning påbörjas hösten 2024.