Att vara kommunikations- partner
Vi har en medfödd förmåga att anpassa vårt sätt att kommunicera till bebisar och små barn. Genom att bland annat vänta in, prata enkelt, upprepa oss många gånger och kommunicera fysiskt nära barnet så blir vi på ett enkelt och naturligt sätt de bästa kommunikationslärarna.
Att vara kommunikationspartner
När ett barn eller vuxen har funktionsnedsättning och har en annorlunda eller långsammare kommunikation utmanas detta fina samspel och det är vanligt att den som är partner blir för styrande och personen med kommunikationssvårigheter tar allt färre initiativ. Forskning har visat att denna negativa spiral går att bryta. Genom att lära sig använda några olika strategier kan partnern istället underlätta samspel och möjliggöra utveckling. AKKtiv-programmets två grundläggande strategier kallas för UGGLA och Räva.
Titta på filmen för att lära dig mer!
Uggla
UGGLA är mest grundläggande och stödjer samspelet här och nu. För att bjuda in till samspel tänker du på att:
Titta och Lyssna
Sedan Vänta och förvänta (upp till 20 sekunder)
Så fort personen ger något slags svar
Tolkar du och bekräftar.
Denna enkla strategi leder direkt till mer samspel och utveckling.
Räva
För att stimulera utvecklingen ytterligare adderar vi Rävstrategierna där vi helt enkelt riggar en aktivitet för mer kommunikation. Det handlar oftast om att göra något annorlunda, tokigt och intresseväckande som lockar till fortsätt samspel och nya kommunikationsfärdigheter. Det kan också handla om att anpassa miljön på olika sätt. Att använda AKK kan sägas vara en rävstrategi. Men eftersom denna inbegriper så mycket kunskap behandlas AKK-strategierna i ett eget kapitel.
Fler strategier
I en forskningsstudie inom AKKtiv där samspelet analyserades noggrant, identifierades dessa tre strategier som kan användas för att öka samspel och turtagning:
Häng på. Att acceptera och följa med då barnet eller den vuxne gör något som verkar konstigt eller ologiskt för att få samspelet att fortsätta.
Plocka in. Denna strategi används då personen tappar koncentrationen och byter fokus till något helt annat. Man plockar då in det nya fokusområdet i samspelet i den aktuella aktiviteten för att samspelet ska fortsätta.
Locka fram. Ge barnet eller den vuxne en idé om vad han/hon kan säga eller göra för att få samspelet att fortsätta vidare.