Hem > Verktygsboden > Strategier

Strategier

Kommunikation och språk utvecklas i det nära samspelet mellan människor och med sakerna runtomkring oss i den vardag vi befinner oss i. Utan att tänka på det anpassar vi oss till det lilla barnet och möter det där det är i utvecklingen och tar små nya steg nästan som i en dans. I samspelet med barn eller vuxna med en annorlunda utveckling blir detta ofta svårare. Signalerna kan vara svåra att uppfatta och är ofta långsammare samtidigt som barnet eller den vuxne kan ha svårt att uppfatta eller tolka och behöva mer tid i samspelet. För att kunna dansa krävs helt enkelt mer kunskap.

I AKKtiv lär vi ut strategier och tekniker som i både forskning och praktik visat sig underlätta samspel och utveckling. De viktigaste strategierna kallas i AKKtiv för UGGLA och RÄVA  

Responsivitet / uggla

Den medvetna kursen är ett sätt att anpassa sin kommunikation till en person som fungerar oavsett hur långt barnet har kommit i sin kommunikationsutveckling. Den består av tre steg: först titta och lyssna, sedan vänta och förvänta och till sist tolka och bekräfta.

Lär dig mer

Miljömodifierande strategier / Räva

Ibland kan man behöva hjälpa personen på traven och arrangera situationer som man hoppas kommer att locka fram reaktion och kommunikation. Vi kallar det för att räva. Att räva görs också i tre steg: först arrangera en situation, sedan vänta och förvänta och till sist tolka och bekräfta.

Lär dig mer

Fler strategier

I en forskningsstudie inom AKKtiv där samspelet analyserades noggrant, identifierades dessa tre strategier som kan användas för att öka samspel och turtagning: 

Häng på. Att acceptera och följa med då barnet eller den vuxne gör något som verkar konstigt eller ologiskt. Följa personens intressefokus och motivation för att få samspelet att fortsätta. 

Plocka in. Denna strategi används då personen tappar koncentrationen och byter fokus till något helt annat. Man plockar då in det nya fokusområdet i samspelet i den aktuella aktiviteten för att samspelet ska fortsätta. 

Locka fram. Ge barnet eller den vuxne en idé om vad han/hon kan säga eller göra för att få samspelet att fortsätta vidare. Kanske väntar du extra länge, pekar eller tittar mot något visar eller modellerar till exempel AKK.