Hem > Kommunikationspartnerskola > Kommunikationsutveckling

Kommunikations- utveckling

Människor utvecklar kommunikation i olika steg som bygger på varandra.  

Kommunikationstrappan

Första trappsteget kallas spontana handlingar. Barnet eller den vuxne imiterar miner och så småningom ljud och handrörelser och kommunicerar på detta sätt och med utgångspunkt från det som händer runtomkring och i kroppen. Ännu finns dock ingen medvetenhet om att hen kan påverka andra med sin kropp. Vi som partners är därför extra viktiga, det är vi som måste tilldela kommunikationen en mening. 

Under det andra trappsteget medvetna handlingar börjar barnet eller en vuxne förstå att det kan påverka vad som händer runtomkring. Genom att använda sina händer, mun (eller hjälpmedel) utforskar de omgivningen, upprepar handlingar och börjar se mönster i det som händer: orsak-verkan är i fokus. Däremot är hen fortfarande partnerberoende i kommunikationen. 

Det tredje trappsteget kallas för medveten kommunikation. Barnet eller den vuxne har nu erövrat delad uppmärksamhet eller joint attention som är så viktigt för den fortsatta utvecklingen, Delad uppmärksamhet  är grunden för mänskligt samarbete och medveten kommunikation. Kommunikationen är dock fortfarande bunden till här och nu och användning av kropp och ljud. 

Kommunikationstrappan

Det fjärde trappsteget heter symbolkommunikation. Barnet eller den vuxne börjar nu erövra symbolförståelse, det vill säga förstår att en sak eller aktivitet kan signaleras med ett tecken, ett ord eller en bild. Förmågan att förstå och påverka andra i samspel ökar också med pekningen som ett viktigt verktyg. Det är ofta en pekning tillsammans med ett ord eller gest/tecken som blir barnets första meningar.   

Barnet eller den vuxne har nu tagit klivet till symbolkombination och in i språkhuset. Genom att ha provat ett förråd av inlärda ord/symboler i olika sammanhang och med olika personer börjar de förstå att de kan frikopplas från sammanhanget och sättas ihop på olika sätt för att bättre precisera det barnet vill förmedla.   

Den fortsatta utvecklingen sker i takt med att barnets tänkande och förståelse av olika begrepp utvecklas. Motoriken påverkar också utvecklingen, i synnerhet som att tal är så krävande.  

Barn med funktionsnedsättning utvecklar ofta sin kommunikationsförmåga i samma trappsteg som andra barn, men det går långsammare. Ibland ser också utvecklingen annorlunda eller ”ojämn” ut.  

Som förälder till ett barn med funktionsnedsättning behöver man vara extra lyhörd för barnets signaler för att uppfatta vad barnet kan och hur långt han/hon har kommit i sin kommunikationsutveckling. 

Titta på filmen för att lära dig mer!

Språkhuset

Den fortsatta utvecklingen går inte på samma sätt att beskriva i trappsteg eftersom språk är så komplext och är beroende av så många andra förmågor och färdigheter. Språkhusmodellen är tänkt att ge stöd för att förstå en del om detta språkbygge och hur det går till.  

Som du redan förstått är färdigheten att kommunicera grundläggande för att få igång språkutveckling – och det är cokså denna som fortsätter att driva utvecklingen framåt och utgör GRUNDEN i vårt hus. Förstår jag inte hur jag ska använda mitt språk för att kommunicera med andra så hjälper det inte att jag kan talar tydligt och använder avancerade ord – jag kommer ändå att få problem i många situationer. Det är här huvudproblematiken ligger för många personer med autism. 

Språkhuset

Om språklig användning eller funktion utgör grunden, så utgörs FASADEN av språkets FORM. Talljuden eller AKK utgör byggstenarna och murbruket prosodin (intonationen) . Grammatiken är stommen som ger struktur. Innehållet i huset med sina olika rum, möbler och alla prylar är språkets INNEHÅLL – orden och begreppen. På nedervåningen är språket emd konkret och på övervåningen mer komplext och abstrakt. TAKET-är den språkliga medvetenheten där vi kan se på språket ovanifrån och utveckla läsfärdighet. 

Men ett hus bygger sig inte självt! Viktigast i SPRÅKBYGGET är alltså HANTVERKARNA-det vill säga kommunikationspartners (föräldrar, vänner och personal). Ska vi använda AKK måste vi ha hantverkare som vill o kan jobba med dessa material. Det går bra att blanda olika språk och AKK – allt material hjälper till att skapa huset – bara hantverkarna använder det!  

Titta på filmen för att lära dig mer!